Voor elke situatie, een passende online oplossing.

Hulp nodig? We staan voor je klaar

Klantenservice Van maandag tot vrijdag en van 09- 17:00 uur bereikbaar
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Bijstand

Bijstand aanvragen

Wilt u om bijstand vragen? Als u te weinig geld heeft om van te kunnen leven, komt u wellicht in aanmerking voor een bijstandsuitkering.

Start officiële aanvraag

Er zijn een paar voorwaarden voor het aanvragen van een bijstandsuitkering aan te vragen. Bent u bijvoorbeeld al ingeschreven als werkzoekende bij www.werk.nl? Verder mag u niet beschikken over een te groot eigen vermogen en is uw inkomen lager dan de bijstandsnorm.
  • 1. Uw gegevens


  • 2. Aanvraag


  • 3. Afronden

  • € 0,00

Vraag eenvoudig een bijstandsuitkering aan

Wat is onze werkwijze bij het aanvragen van een bijstandsuitkering?

Stap 1. U doet de aanvraag

Start het proces door het aanvraagformulier op deze website in te vullen en te versturen. U ontvangt van ons een e-mail met een bevestiging van uw aanvraag. Hierna vragen wij u om ons enkele gegevens aan te leveren om uw situatie te onderbouwen.

Stap 2. Verzoek aan de gemeente

In de e-mail vragen we u om aanvullende informatie en een kopie van uw legitimatiebewijs te sturen. Ook hebben wij een digitale machtiging van u nodig. De machtiging is geldig zolang onze dienstverlening duurt. Wanneer wij beschikken over alle benodigde documenten en informatie stuurt mijnOnlineloket een bijstandsaanvraag naar uw gemeente.

Stap 3. Uw bijstandsuitkering is aangevraagd

U ontvangt van de gemeente binnen 2 weken een uitnodiging om op gesprek te komen. De gemeente moet wettelijk binnen 8 weken de aanvraag behandelen. Als er aanvullende bewijsstukken nodig zijn, kan de aanvraag langer duren (met een maximum van 16 weken).

Veelgestelde vragen

Wanneer kan ik een bijstandsuitkering aanvragen?

Om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering moet u voldoen aan een aantal voorwaarden. De gemeente bepaalt of u voldoet aan de criteria:

  • U bent Nederlander of in het bezit van een geldige verblijfsvergunning;
  • U woont in Nederland;
  • U heeft geen of niet genoeg inkomen of vermogen om van te kunnen leven;
  • U heeft geen andere uitkeringen;
  • U bent minimaal 18 jaar oud;
  • U kunt aantonen dat u er alles aan gedaan heeft om uw werk te houden of om nieuw werk te vinden.

Wat is het maximale eigen vermogen?

Om een bijstandsuitkering te ontvangen, mag u niet te veel spaargeld of bezit hebben. Een auto, erfenis of koophuis vallen ook onder eigen vermogen. Voor gehuwden, samenwonenden en alleenstaande ouders is het maximale eigen vermogen € 12.450. Voor alleenstaanden is dit bedrag € 6.225.

Wat is broodgeld?

Als u nog wacht op uw eerste bijstandsuitkering en u heeft geen geld om van te leven en, dan kunt u alvast een voorschot aanvragen bij de gemeente. Dit voorschot wordt ook wel eens broodgeld genoemd. Het voorschot is een lening van de gemeente. Het bedrag wordt geminderd bij uw eerste uitkering.

Wat is de minimale leeftijd voor een bijstandsaanvraag?

Vanaf 18 jaar en ouder kunt u een aanvraag tot bijstandsuitkering doen.

Wat kost de aanvraag voor een bijstandsuitkering?

De kosten voor een aanvraag bijstandsuitkering via mijnOnlineloket zijn eenmalig € 32,35.

Moet ik de Nederlandse nationaliteit bezitten?

Voor een aanvraag tot bijstandsuitkering heeft u de Nederlandse nationaliteit nodig of u moet in het bezit zijn van een geldige verblijfsvergunning.

Actualiteit en blog

Veelgestelde vragen

Wij zorgen dat u weer verder kunt

Ons team met juristen controleert uw aanvraag en neemt contact met u op als er onduidelijkheden zijn. Zo weet u zeker dat de informatie klopt en heeft u de grootste kans op een juiste aanvraag bij de betreffende instantie. Ook heeft u geen DigiD nodig voor uw aanvraag. Via MijnOnlineLoket kunt u daardoor makkelijk en snel uw aanvraag doen.

Bij MijnOnlineLoket heeft u geen DigiD nodig om uw aanvraag te doen. Wij kunnen uw aanvraag verwerken zonder dat u hoeft in te loggen met uw DigiD. Wij treden op als bemiddelaar en hebben daardoor direct contact met diverse instanties. U vult uw gegevens in en MijnOnlineLoket controleert en verwerkt uw aanvraag zonder dat uw DigiD nodig is.

Wanneer uw aanvraag bij ons binnenkomt, gaan wij vaak nog dezelfde dag voor u aan de slag. Als wij al werk hebben verricht met betrekking tot uw aanvraag, dan is het niet meer mogelijk uw geld (volledig) terug te vragen. Wilt u uw aanvraag annuleren of wijzigen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice.

Wij gaan heel zorgvuldig om met de gegevens die u ons toevertrouwd. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor het leveren van de dienst die u bij ons aanvraagt. MijnOnlineLoket deelt uw gegevens alleen met de instanties die nodig zijn om u te helpen, zoals de belastingdienst, uw gemeente of het CJIB. Wij bewaren uw gegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is. MijnOnlineLoket heeft maatregelen genomen om uw persoonsgegevens veilig te bewaren, zoals de AVG-wetgeving ons voorschrijft. U kunt meer over dit onderwerp lezen in ons Privacy statement.

Heeft u nog andere vragen? Neemt u dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag verder.

Heeft u een vraag over een aanvraag of dienst? Neem contact op met de klantenservice.

Neem contact op Van maandag tot vrijdag en van 09:00 - 17:00 uur bereikbaar