Voor elke situatie, een passende online oplossing.

Hulp nodig? We staan voor je klaar

Klantenservice Van maandag tot vrijdag en van 09- 17:00 uur bereikbaar
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

4 Tips om schulden door corona op tijd op te lossen

Met dit artikel willen we u enkele tips en handvatten geven voor deze moeilijke periode. Hiermee voorkomt u dat uw schulden enorm toenemen.

De maatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen, houden onder andere in dat grote delen van de economie tijdelijk op slot moeten. Deze nieuwe realiteit zorgt voor financiële problemen bij de getroffen bedrijven, hun leveranciers en natuurlijk het privéleven van het personeel. Veel huishoudens zijn door corona plotseling in financiële problemen gekomen. Ook mkb-ondernemers en ZZP’ers die daarvoor nog prima konden rondkomen.

Met dit artikel willen we u enkele tips en handvatten geven voor deze moeilijke periode. Hiermee voorkomt u dat uw schulden enorm toenemen.

Grote toename betalingsachterstanden door covid-19

De maatregelen tegen covid-19 hebben helaas een enorm negatieve impact op de financiën van miljoenen huishoudens. Voor corona hadden ongeveer 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens betalingsachterstanden. De verwachting is dat dit volgend jaar kan oplopen tot ongeveer 2,25 miljoen huishoudens als er niet op tijd actie wordt ondernomen. Bij meer dan 40% van de huishoudens leveren de schulden echt problemen op.

Het kan dat u financieel ook in moeilijker vaarwater terecht bent gekomen. Ligt u ’s avonds wakker door stress? Opent u uw post en e-mail niet meer uit angst dat het nog een rekening of aanmaning is? Het is enorm belangrijk om op tijd aan de bel te trekken en u snel aan te passen aan de nieuwe situatie. Huishoudens met financiële problemen vragen gemiddeld pas na 5 jaar om hulp. Hierdoor kunnen schulden onnodig hoog oplopen.

1. Schep overzicht met een huishoudboekje

Besef dat u zich in een uitzonderlijke situatie bevindt en dat dit een kritische blik vergt op uw financieel leven. Een snelle omschakeling, waarbij u niet noodzakelijke financiële verplichtingen zo snel mogelijk stopzet, is erg belangrijk. Waarschijnlijk zijn uw huidige inkomsten niet meer goed dekkend voor het uitgavenpatroon dat u tot nu toe heeft gehad.

Tijd om een duidelijk financieel overzicht te maken. Dit voorkomt dat u achterstanden oploopt die uiteindelijk niet meer te overzien zijn. Pak uw huishoudboekje of Excel sheet erbij of maak vandaag nog een overzicht als u dit nog niet heeft. Zet aan de ene kant al uw inkomsten en aan de andere kant al uw uitgaven (per categorie).

Dit kan misschien intimiderend overkomen, maar eigenlijk is het makkelijk in te vullen. Bekijk uw bankafschriften van de afgelopen maanden en vul aan de hand daarvan uw overzicht in. Wat zijn uw vaste lasten? Welke andere uitgaven heeft u? Tel dit bij elkaar op. Is uw huidige inkomen hoog genoeg om het totaal aan uitgaven te betalen?

2. Uw uitgaven terugdringen

Het is goed mogelijk dat uw inkomen nu niet hoog genoeg is om de hoeveelheid uitgaven direct te betalen. Balans herstellen tussen uw nieuwe inkomsten en uw uitgaven is een eerste stap. Kijkt u nog eens kritisch naar uw uitgaven. Zijn er dingen die u (tijdelijk) kunt stopzetten om kosten te besparen? Bijvoorbeeld abonnementen voor tijdschriften, kranten of een dure sportschool.

We raden ook aan contact op te nemen met partijen waar u abonnementen heeft en zaken huurt die u niet direct kunt stopzetten. Leg uw nieuwe situatie in het kort uit en onderhandel over het vroegtijdig stop zetten van contracten of het tijdelijk opschorten of aanpassen van betalingen. Denkt u hierbij ook aan de verhuurder van uw woning of de hypotheekverstrekker.

3. Vraag toeslagen aan om uw inkomsten te verhogen

Behalve het verminderen van uitgaven, is het verhogen van inkomsten ook zeer welkom. Dat kan door het aanvragen van bijvoorbeeld huurtoeslag, zorgtoeslag of een kindgebonden budget. Dit zijn extraatjes van de overheid zodat u uw vaste lasten makkelijker kunt betalen.

Het kan zijn dat u tot nu toe niet in aanmerking kwam voor toeslagen of er nooit bij stil heeft gestaan om dit aan te vragen. Ook al ontvangt u nu al toeslagen, dan kan het zijn dat u in uw nieuwe financiële situatie recht heeft op een hogere toeslag. Via MijnOnlineLoket vraagt u snel en makkelijk huurtoeslag, zorgtoeslag en een kindgebonden budget aan.

4. Betalingsregelingen laten treffen door MijnOnlineLoket

Ziet u het niet zitten om zelf de telefoon te pakken en met partijen te onderhandelen over uw schulden en betalingen? Kost het u te veel tijd en energie? Of heeft u het geprobeerd, maar lukte het u niet? MijnOnlineLoket helpt u graag verder. Of het nu gaat om problemen met het CJIB of andere schuldeisers.

Met een team van juristen en onze aangesloten advocaten gaan we voor u aan de slag om realistische betalingsregelingen te treffen met al uw schuldeisers. Ook als ondernemer bent u welkom bij ons. Wij bieden een 3-jarig schuldhulptraject voor personen en bedrijven waarin we een overzicht maken van uw financiële situatie, alle contact met schuldeisers van u overnemen, realistische betalingsregelingen treffen en u helpen om u hieraan te houden door met u mee te denken.

Tot slot

Bent u ook financieel in de problemen gekomen door de coronamaatregelen? We hopen dat dit artikel u op weg heeft geholpen om meer overzicht en rust te krijgen. Maar schaam u vooral niet om hulp te vragen, want daarmee vermindert u uw schulden en uw stress. Het team van MijnOnlineLoket staat graag voor u klaar.

Actualiteit en blog

Veelgestelde vragen

Wij zorgen dat u weer verder kunt

Ons team met juristen controleert uw aanvraag en neemt contact met u op als er onduidelijkheden zijn. Zo weet u zeker dat de informatie klopt en heeft u de grootste kans op een juiste aanvraag bij de betreffende instantie. Ook heeft u geen DigiD nodig voor uw aanvraag. Via MijnOnlineLoket kunt u daardoor makkelijk en snel uw aanvraag doen.

Bij MijnOnlineLoket heeft u geen DigiD nodig om uw aanvraag te doen. Wij kunnen uw aanvraag verwerken zonder dat u hoeft in te loggen met uw DigiD. Wij treden op als bemiddelaar en hebben daardoor direct contact met diverse instanties. U vult uw gegevens in en MijnOnlineLoket controleert en verwerkt uw aanvraag zonder dat uw DigiD nodig is.

Wanneer uw aanvraag bij ons binnenkomt, gaan wij vaak nog dezelfde dag voor u aan de slag. Als wij al werk hebben verricht met betrekking tot uw aanvraag, dan is het niet meer mogelijk uw geld (volledig) terug te vragen. Wilt u uw aanvraag annuleren of wijzigen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice.

Wij gaan heel zorgvuldig om met de gegevens die u ons toevertrouwd. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor het leveren van de dienst die u bij ons aanvraagt. MijnOnlineLoket deelt uw gegevens alleen met de instanties die nodig zijn om u te helpen, zoals de belastingdienst, uw gemeente of het CJIB. Wij bewaren uw gegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is. MijnOnlineLoket heeft maatregelen genomen om uw persoonsgegevens veilig te bewaren, zoals de AVG-wetgeving ons voorschrijft. U kunt meer over dit onderwerp lezen in ons Privacy statement.

Heeft u nog andere vragen? Neemt u dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag verder.

Heeft u een vraag over een aanvraag of dienst? Neem contact op met de klantenservice.

Neem contact op Van maandag tot vrijdag en van 09:00 - 17:00 uur bereikbaar