Voor elke situatie, een passende online oplossing.

Hulp nodig? We staan voor je klaar

Klantenservice Van maandag tot vrijdag en van 09- 17:00 uur bereikbaar
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Verblijfsvergunning aanvragen? Hier moet u rekening mee houden

Komt u uit een land dat geen onderdeel is van de Europese Unie en wilt u langer dan 90 dagen in Nederland verblijven? Dan moet u over een verblijfsvergunning beschikken. Dit geldt overigens ook voor mensen met de Zwitserse nationaliteit. Het aanvragen van een verblijfsvergunning heeft vaak behoorlijk wat voeten in de aarde. Worstelt u ook met de aanvraag? Dan bieden wij u de helpende hand. Hieronder zetten wij een aantal zaken op een rijtje waarmee u rekening moet houden wanneer u een verblijfsvergunning gaat aanvragen.

Verschillende soorten verblijfsvergunningen

Er bestaat nogal wat onduidelijkheid rondom verblijfsvergunningen. Dit komt onder meer doordat er niet één standaard verblijfsvergunning is. Nee, in Nederland kennen we verschillende soorten verblijfsvergunningen. Welke vergunning u moet aanvragen, hangt af van uw situatie en nationaliteit. We zetten de twee verschillende verblijfsvergunningen hieronder voor u op een rijtje en voorzien deze van een korte toelichting.

– Reguliere verblijfsvergunning

Mensen die naar ons land komen om hier te wonen, werken of studeren, voor een uitwisseling of om bij een familielid te verblijven, dienen een reguliere verblijfsvergunning aan te vragen. In sommige gevallen moet u eerst een machtiging tot voorlopig verblijf (mvv) aanvragen. Deze machtiging vraagt u gelijktijdig met uw verblijfsvergunning aan via de procedure Toegang en Verblijf (TEV). Komt u uit Australië, Canada, Japan, Monaco, Nieuw-Zeeland, Vaticaanstad, Verenigde Staten of Zuid-Korea? Dan hoeft u geen mvv aan te vragen.

-Verblijfsvergunning asiel

Naast een reguliere verblijfsvergunning kennen we in Nederland ook de verblijfsvergunning asiel. Deze is bedoeld voor mensen die asiel aan willen vragen in ons land. Wanneer u geen beschikking heeft over deze vergunning, mag u zich niet in Nederland vestigen of hier verblijven. Om in aanmerking te komen voor een verblijfsvergunning asiel, moet u zich eerst aanmelden bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. U ondertekent hier meestal uw asielaanvraag en hoort wanneer de asielprocedure start. Of u uiteindelijk een verblijfsvergunning ontvangt, wordt bepaald door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Komt u met het vliegtuig naar Nederland? Dan kunt u een verblijfsvergunning aanvragen bij het aanmeldcentrum Schiphol.

Wat is het verblijfsdoel?

Wanneer u een verblijfsvergunning aanvraagt, moet u een verblijfsdoel doorgeven. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen een tijdelijk en niet-tijdelijk doel. Gaat het om een tijdelijk doel? Dan krijgt u mogelijk een verblijfsvergunning voor een bepaalde tijd. Met zo’n verblijfsvergunning mag u slechts een beperkte periode in Nederland verblijven. Heeft u een niet-tijdelijke vergunning? Dan is er geen tijd verbonden aan uw verblijf in Nederland. Dit is overigens alleen het geval wanneer u aan de voorwaarden voor een verblijfsvergunning blijft voldoen.

Verblijfsvergunning verlengen

Een tijdelijke verblijfsvergunning kan soms verlengd worden. Dit is alleen niet altijd mogelijk. Of u de vergunning kunt verlengen, hangt af van het type verblijfsvergunning dat u heeft. Daarnaast kan dit alleen wanneer uw vergunning nog niet langer dan één jaar geldig is. Is dit wel het geval? Dan kan kunt u uw verblijfsvergunning niet verlengen. Kunt u uw vergunning nog wel verlengen? Vanaf drie maanden voor het verlopen ervan is het mogelijk een aanvraag in te dienen. Wacht hier niet te lang mee, want het IND heeft tijd nodig om uw aanvraag te beoordelen.

Aanvraagtijd

Wilt u een verblijfsvergunning aanvragen? Verwacht dan niet dat alles binnen een paar dagen geregeld is. Nee, want er gaat nou eenmaal wat tijd over de aanvraag heen. Zo moet de aanvraag voor een verblijfsvergunning bijvoorbeeld altijd beoordeeld worden door het IND. Nadat u de aanvraag heeft ingediend, ontvangt u een brief van het IND. Hierin staat binnen welke termijn u hoort of u al dan niet een verblijfsvergunning krijgt. De IND gaat vervolgens aan de slag met uw aanvraag en kijkt of u aan de gestelde voorwaarden voldoet. U hoort uiteindelijk van deze instantie of u al dan niet in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning.

Vraag een verblijfsvergunning aan via MijnOnlineLoket

Een verblijfsvergunning aanvragen is geen makkelijk proces, zeker niet voor iemand die de Nederlandse taal niet spreekt. Kent u iemand die een verblijfsvergunning nodig heeft? Dan kunt u als referent een verblijfsvergunning voor deze persoon aanvragen. MijnOnlineLoket helpt u hier graag een handje bij. Via ons platform dient u makkelijk en snel een aanvraag voor een verblijfsvergunning in voor de betreffende persoon. U kunt bij ons bijvoorbeeld een vergunning aanvragen voor uw geliefde uit het buitenland, maar ook voor een au pair die hier voor u komt werken. Wij controleren alle gegevens nadat wij uw aanvraag ontvangen hebben en zetten deze door naar de IND. Hierdoor hoeft u zich zelf niet te bekommeren om een verblijfsvergunning.

Actualiteit en blog

Veelgestelde vragen

Wij zorgen dat u weer verder kunt

Ons team met juristen controleert uw aanvraag en neemt contact met u op als er onduidelijkheden zijn. Zo weet u zeker dat de informatie klopt en heeft u de grootste kans op een juiste aanvraag bij de betreffende instantie. Ook heeft u geen DigiD nodig voor uw aanvraag. Via MijnOnlineLoket kunt u daardoor makkelijk en snel uw aanvraag doen.

Bij MijnOnlineLoket heeft u geen DigiD nodig om uw aanvraag te doen. Wij kunnen uw aanvraag verwerken zonder dat u hoeft in te loggen met uw DigiD. Wij treden op als bemiddelaar en hebben daardoor direct contact met diverse instanties. U vult uw gegevens in en MijnOnlineLoket controleert en verwerkt uw aanvraag zonder dat uw DigiD nodig is.

Wanneer uw aanvraag bij ons binnenkomt, gaan wij vaak nog dezelfde dag voor u aan de slag. Als wij al werk hebben verricht met betrekking tot uw aanvraag, dan is het niet meer mogelijk uw geld (volledig) terug te vragen. Wilt u uw aanvraag annuleren of wijzigen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice.

Wij gaan heel zorgvuldig om met de gegevens die u ons toevertrouwd. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor het leveren van de dienst die u bij ons aanvraagt. MijnOnlineLoket deelt uw gegevens alleen met de instanties die nodig zijn om u te helpen, zoals de belastingdienst, uw gemeente of het CJIB. Wij bewaren uw gegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is. MijnOnlineLoket heeft maatregelen genomen om uw persoonsgegevens veilig te bewaren, zoals de AVG-wetgeving ons voorschrijft. U kunt meer over dit onderwerp lezen in ons Privacy statement.

Heeft u nog andere vragen? Neemt u dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag verder.

Heeft u een vraag over een aanvraag of dienst? Neem contact op met de klantenservice.

Neem contact op Van maandag tot vrijdag en van 09:00 - 17:00 uur bereikbaar