Voor elke situatie, een passende online oplossing.

Hulp nodig? We staan voor je klaar

Klantenservice Van maandag tot vrijdag en van 09- 17:00 uur bereikbaar
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Uitreksels

Geboorteakte opvragen

Heeft u een geboorteakte nodig voor bijvoorbeeld een huwelijksaangifte, een verhuizing naar het buitenland, adoptie of echtscheiding?

Eenvoudig uw geboorteakte aanvragen via MijnOnlineLoket

Op MijnOnlineLoket vraagt u eenvoudig en snel online uw geboorteakte aan bij de gemeente waar u bent geboren. Wij zetten de aanvraag voor u klaar. U hoeft deze alleen te bevestigen met een machtiging.  Wij vragen namens u de geboorteakte aan. Binnen 10 dagen ontvangt u uw geboorteakte per post.

2. Geboorteakte opvragen

  • 1. Uw gegevens


  • 2. Afronden

  • € 0,00

Wat is onze werkwijze voor het aanvragen van een geboorteakte?

Stap 1. Vul het aanvraagformulier in

Doe veilig en digitaal een aanvraag voor een geboorteakte door het aanvraagformulier op deze pagina volledig in te vullen. Vermeld duidelijk of u een Nederlands afschrift of een internationaal uittreksel wilt ontvangen. Voor het aanvragen van een geboorteakte vragen we u eenmalig €37,25 te voldoen via iDeal.
Let op:
U kunt alleen een geboorteakte aanvragen in uw geboorteplaats. U kunt uw geld niet terugvragen als blijkt dat de gemeente die u opgeeft uw geboorteakte niet heeft. De gemeente en MijnOnlineLoket hebben dan al kosten gemaakt om uw geboorteakte aan te vragen en op te zoeken.

Stap 2. Onderteken de machtiging digitaal.

U ontvangt per e-mail een bevestiging van uw aanvraag. In de e-mail vragen we u om aanvullende informatie en een kopie van uw legitimatiebewijs te sturen. Ook hebben wij een digitale machtiging van u nodig. Met deze volmacht kan MijnOnlineLoket namens u de geboorteakte aanvragen. De machtiging is geldig zolang onze dienstverlening duurt. Maak uw burgerservicenummer onleesbaar op de kopie en schrijf op de kopie dat het voor het aanvragen van een uittreksel is.

Stap 3. Wij vragen een uittreksel bevolkingsregister voor u aan

Na ontvangst van de volmacht vragen wij de geboorteakte direct voor u aan bij uw gemeente. 

Stap 4. U krijgt de geboorteakte thuisgestuurd

Binnen 10 dagen ontvangt u per post uw geboorteakte. U krijgt een nota voor de legeskosten van de aanvraag, de hoogte hiervan is afhankelijk van de tarieven in uw gemeente.

Veel gestelde vragen

Welke variant van de geboorteakte heb ik nodig?

Vraag bij de instantie die om de akte vraagt welk document u nodig heeft. Er bestaan 2 versies van de geboorteakte:

  • Een Nederlands afschrift; dit is een officiële kopie van de akte. Het heet ook wel een gewaarmerkt afschrift.
  • Een (internationaal) uittreksel; dit is een samenvatting in verschillende talen.

Vermeld op het aanvraagformulier welke versie u nodig heeft.

Welke informatie staat er op een geboorteakte?

Op een geboorteakte staan de volgende gegevens:

  • voor- en ach­ter­na­men
  • ge­boor­te­da­tum
  • ge­boor­te­plaats
  • ge­slacht
  • wie de ou­ders zijn
  • geboortetijd (als dit bekend is)

Wat kost een geboorteakte?

Een geboorteakte kost via MijnOnlineLoket € 37,25.

Hoe lang is het afschrift van de geboorteakte geldig?

Een geboorteakte heeft geen geldigheidsdatum. Vraag bij de instantie die uw geboorteakte wil hebben hoe oud het document mag zijn. Op de akte staat de datum waarop is de akte is gemaakt (bij aangifte van uw geboorte) en de datum waarop het afschrift of internationaal uittreksel aan u is geleverd.

Hoe vraag ik een akte aan van mijn kind(eren) of partner?

Vul uw eigen gegevens in en voeg uw eigen identiteitsbewijs toe bij de machtiging. Vermeld bij de aanvraag de volledige naam/namen van uw kind of partner.

Kan ik meerdere aktes tegelijkertijd aanvragen?

Het is niet mogelijk meerdere aktes tegelijkertijd aan te vragen. Wilt u meer dan 1 akte opvragen, dan is het nodig om het formulier opnieuw in te vullen.

Actualiteit en blog

Veelgestelde vragen

Wij zorgen dat u weer verder kunt

Ons team met juristen controleert uw aanvraag en neemt contact met u op als er onduidelijkheden zijn. Zo weet u zeker dat de informatie klopt en heeft u de grootste kans op een juiste aanvraag bij de betreffende instantie. Ook heeft u geen DigiD nodig voor uw aanvraag. Via MijnOnlineLoket kunt u daardoor makkelijk en snel uw aanvraag doen.

Bij MijnOnlineLoket heeft u geen DigiD nodig om uw aanvraag te doen. Wij kunnen uw aanvraag verwerken zonder dat u hoeft in te loggen met uw DigiD. Wij treden op als bemiddelaar en hebben daardoor direct contact met diverse instanties. U vult uw gegevens in en MijnOnlineLoket controleert en verwerkt uw aanvraag zonder dat uw DigiD nodig is.

Wanneer uw aanvraag bij ons binnenkomt, gaan wij vaak nog dezelfde dag voor u aan de slag. Als wij al werk hebben verricht met betrekking tot uw aanvraag, dan is het niet meer mogelijk uw geld (volledig) terug te vragen. Wilt u uw aanvraag annuleren of wijzigen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice.

Wij gaan heel zorgvuldig om met de gegevens die u ons toevertrouwd. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor het leveren van de dienst die u bij ons aanvraagt. MijnOnlineLoket deelt uw gegevens alleen met de instanties die nodig zijn om u te helpen, zoals de belastingdienst, uw gemeente of het CJIB. Wij bewaren uw gegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is. MijnOnlineLoket heeft maatregelen genomen om uw persoonsgegevens veilig te bewaren, zoals de AVG-wetgeving ons voorschrijft. U kunt meer over dit onderwerp lezen in ons Privacy statement.

Heeft u nog andere vragen? Neemt u dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag verder.

Heeft u een vraag over een aanvraag of dienst? Neem contact op met de klantenservice.

Neem contact op Van maandag tot vrijdag en van 09:00 - 17:00 uur bereikbaar