Voor elke situatie, een passende online oplossing.

Hulp nodig? We staan voor je klaar

Klantenservice Van maandag tot vrijdag en van 09- 17:00 uur bereikbaar
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Uitkeringen

UWV-uitkering aanvragen

Bent u werkloos of wordt u dit binnenkort? Dan kunt u een uitkering aanvragen bij het UWV.

Start officiële aanvraag

Bent u werkloos of wordt u dit binnenkort? Dan kunt u een uitkering aanvragen bij het UWV. Ook als u ziek bent of binnenkort een (adoptie- of pleeg-)kind krijgt, komt u mogelijk in aanmerking voor een uitkering.
  • 1. Uw gegevens


  • 2. Aanvraag


  • 3. Afronden

  • € 0,00

Snel en eenvoudig een uitkering

Op onze website vraagt u eenvoudig een uitkering aan bij het UWV. Wij zetten de aanvraag voor u klaar. U levert bewijsstukken aan, en daarna is de aanvraag definitief voorgelegd aan het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen.

Wat is onze werkwijze bij het aanvragen van een uitkering bij het UWV?

Stap 1. Vul het aanvraagformulier in

Start het aanvraagproces door het invullen en versturen van het aanvraagformulier op deze pagina. U doet een aanvraag voor een WW-, Ziektewet- of WIA- uitkering. Wij sturen u een mail met daarin een overzicht van de uitkeringen waar u (mogelijk) recht op heeft.

Stap 2. Doorsturen van de machtigingscode.

Per post ontvangt u een machtigingscode en meer informatie over het vervolgproces van uw aanvraag.

Stap 3. Wij dienen voor u bij het UWV de aanvraag voor een uitkering in.

Wij verzamelen en controleren uw gegevens; daarna dienen wij uw aanvraag bij het UWV in.

Stap 4. U ontvangt de beslissing!

Na het indienen van de aanvraag voor uw uitkering ontvangt u binnen 4 weken bericht van het UWV over de hoogte en duur van uw uitkering.  

Veelgestelde vragen

Wanneer kan ik een werkloosheidsuitkering aanvragen?

U kunt een werkloosheidsuitkering aanvragen wanneer u buiten uw eigen schuld om geen werk meer heeft (niet verwijtbaar werkloos) of wanneer u weet dat u binnenkort geen werk meer zult hebben, wat buiten uw eigen schuld ligt.

Ook als u noodgedwongen minder uren moet gaan werken en dus een deel van uw betaalde werk verliest, kunt u een aanvullende werkloosheidsuitkering aanvragen. Voorwaarde is ook dat u verzekerd bent voor werkloosheid. Dit is meestal geregeld via uw laatste werkgever.

Daarnaast moet u tijdens de laatste 36 weken 26 weken gewerkt hebben. Het UWV stelt verder als eis dat u direct beschikbaar moet zijn voor betaald werk. Indien u binnenkort geen werk meer zult hebben, kunt u 1 week voor het einde van uw dienstverband de uitkering aanvragen.

Wat zijn mijn plichten voordat ik een WW-uitkering aanvraag?

Vanaf het moment dat u weet dat u (deels) werkloos wordt en een uitkering wilt aanvragen, heeft u een aantal plichten:

  • Start direct met werk zoeken wanneer u weet dat u werkloos gaat worden.
  • Vraag uiterlijk binnen 1 week na uw laatste werkdag een WW-uitkering aan. 

Ik ben ziek. Kan ik een uitkering aanvragen?

Er bestaan verschillende uitkeringen via het UW voor wanneer u ziek bent: loondoorbetaling, Ziektewet, WIA, WAO, WAZ. Op welke uitkering u mogelijk recht heeft, hangt af van uw persoonlijke situatie.

Actualiteit en blog

Veelgestelde vragen

Wij zorgen dat u weer verder kunt

Ons team met juristen controleert uw aanvraag en neemt contact met u op als er onduidelijkheden zijn. Zo weet u zeker dat de informatie klopt en heeft u de grootste kans op een juiste aanvraag bij de betreffende instantie. Ook heeft u geen DigiD nodig voor uw aanvraag. Via MijnOnlineLoket kunt u daardoor makkelijk en snel uw aanvraag doen.

Bij MijnOnlineLoket heeft u geen DigiD nodig om uw aanvraag te doen. Wij kunnen uw aanvraag verwerken zonder dat u hoeft in te loggen met uw DigiD. Wij treden op als bemiddelaar en hebben daardoor direct contact met diverse instanties. U vult uw gegevens in en MijnOnlineLoket controleert en verwerkt uw aanvraag zonder dat uw DigiD nodig is.

Wanneer uw aanvraag bij ons binnenkomt, gaan wij vaak nog dezelfde dag voor u aan de slag. Als wij al werk hebben verricht met betrekking tot uw aanvraag, dan is het niet meer mogelijk uw geld (volledig) terug te vragen. Wilt u uw aanvraag annuleren of wijzigen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice.

Wij gaan heel zorgvuldig om met de gegevens die u ons toevertrouwd. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor het leveren van de dienst die u bij ons aanvraagt. MijnOnlineLoket deelt uw gegevens alleen met de instanties die nodig zijn om u te helpen, zoals de belastingdienst, uw gemeente of het CJIB. Wij bewaren uw gegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is. MijnOnlineLoket heeft maatregelen genomen om uw persoonsgegevens veilig te bewaren, zoals de AVG-wetgeving ons voorschrijft. U kunt meer over dit onderwerp lezen in ons Privacy statement.

Heeft u nog andere vragen? Neemt u dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag verder.

Heeft u een vraag over een aanvraag of dienst? Neem contact op met de klantenservice.

Neem contact op Van maandag tot vrijdag en van 09:00 - 17:00 uur bereikbaar