Voor elke situatie, een passende online oplossing.

Hulp nodig? We staan voor je klaar

Klantenservice Van maandag tot vrijdag en van 09- 17:00 uur bereikbaar
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Verblijfsvergunning aanvragen of verlengen

Eenvoudig een verblijfsvergunning aanvragen of verlengen via MijnOnlineLoket.

Start officiële aanvraag

Vraag dan als referent een verblijfsvergunning aan bij de Immigratie en Naturalisatiedienst, u kunt ook een verlenging aanvragen van uw huidige verblijfsvergunning. Dit is eenvoudig online geregeld.
  • 1. Uw gegevens


  • 2. Aanvraag


  • 3. Afronden

  • € 0,00

Wat is onze werkwijze voor het aanvragen van een verblijfsvergunning?

Stap 1. Vul het aanvraagformulier in

Kent u iemand die een verblijfsvergunning nodig heeft om in Nederland te verblijven? Bijvoorbeeld uw geliefde die ver weg woont of de buitenlandse au pair die u wilt aannemen. Vraag de verblijfsvergunning aan voor deze persoon. U kunt met dit formulier ook een verlenging aanvragen van uw eigen verblijfsvergunning.

Doe digitaal een aanvraag voor een verblijfsvergunning (regulier) door het aanvraagformulier op deze pagina volledig in te vullen. Voor het aanvragen van een verblijfsvergunning vragen we u eenmalig € 72,35 te voldoen via iDeal.

Stap 2. Onderteken de machtiging digitaal

U ontvangt per e-mail een bevestiging van uw aanvraag. In de e-mail vragen we u om aanvullende informatie. Ook hebben wij een digitale machtiging van u nodig. Wanneer u alle gegevens heeft aangeleverd zal de IND het proces opstarten en is de aanvraag definitief.

Stap 3. Wij vragen een verblijfsvergunning voor u aan

Na ontvangst van de volmacht controleren wij alle gegevens. Daarna doen wij, namens u, de aanvraag voor een verblijfsvergunning bij de IND. 

Stap 4. U krijgt de beslissing van de IND thuisgestuurd

U ontvangt eerst een ontvangstbevestiging van de IND. In deze brief vertelt het IND binnen welke tijd u hun beslissing kunt verwachten. De Immigratie- en Naturalisatiedienst controleert of u aan de regels voldoet om een verblijfsvergunning te krijgen.

Vervolgens krijgt u een brief met de beslissing of de verblijfsvergunning wel of niet wordt gegeven. Krijgt u geen verblijfsvergunning van de IND? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken of in beroep gaan. Ook hiermee kan mijnOnlineloket u helpen.

Veelgestelde vragen

Wanneer is een verblijfsvergunning nodig?

Als u langer dan 3 maanden in Nederland wilt blijven, heeft u een verblijfsvergunning nodig. Er geldt een uitzondering voor inwoners van EU/EER-landen en Zwitserland.

Wat zijn de vervolgstappen?

Heeft de IND uw verzoek afgekeurd? Dan kunt u hiertegen bewaar maken of in hoger beroep gaan. MijnOnlineLoket kan u hierbij ondersteunen, en heeft een netwerk van advocaten welke u graag bijstaat in deze procedure.

Is de aanvraag voor een verblijfsvergunning goedgekeurd? In de brief die u ontvangt staat hoe de persoon voor wie u het aanvraagt een speciaal inreisvisum kan aanvragen bij de ambassade of het consulaat. Het inreisvisum heet een mvv (machtiging tot voorlopig verblijf). Vraag het mvv aan binnen 3 maanden na ontvangst van de brief. Na aankomst in Nederland kan de verblijfsvergunning worden opgehaald bij een kantoor van de IND.

Wat is een reguliere verblijfsvergunning?

Een verblijfsvergunning is een bewijs dat iemand toestemming heeft om in Nederland te verblijven. Alle verblijfsvergunningen die niet met asiel te maken hebben, heten reguliere verblijfsvergunningen.

Hoeveel kost het aanvragen van een verblijfsvergunning?

Een aanvraag voor een verblijfsvergunning regulier kost via mijnOnlineloket € 72,35. U krijgt ook nog een nota voor de legeskosten van de IND, deze zijn afhankelijk van het land van herkomst van de vreemdeling.

Hoe lang is een verblijfsvergunning geldig?

De eerste verblijfsvergunning die iemand ontvangt is 5 jaren geldig. Na 5 jaar kan men een verlenging aanvragen voor onbepaalde tijd.

Actualiteit en blog

Veelgestelde vragen

Wij zorgen dat u weer verder kunt

Ons team met juristen controleert uw aanvraag en neemt contact met u op als er onduidelijkheden zijn. Zo weet u zeker dat de informatie klopt en heeft u de grootste kans op een juiste aanvraag bij de betreffende instantie. Ook heeft u geen DigiD nodig voor uw aanvraag. Via MijnOnlineLoket kunt u daardoor makkelijk en snel uw aanvraag doen.

Bij MijnOnlineLoket heeft u geen DigiD nodig om uw aanvraag te doen. Wij kunnen uw aanvraag verwerken zonder dat u hoeft in te loggen met uw DigiD. Wij treden op als bemiddelaar en hebben daardoor direct contact met diverse instanties. U vult uw gegevens in en MijnOnlineLoket controleert en verwerkt uw aanvraag zonder dat uw DigiD nodig is.

Wanneer uw aanvraag bij ons binnenkomt, gaan wij vaak nog dezelfde dag voor u aan de slag. Als wij al werk hebben verricht met betrekking tot uw aanvraag, dan is het niet meer mogelijk uw geld (volledig) terug te vragen. Wilt u uw aanvraag annuleren of wijzigen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice.

Wij gaan heel zorgvuldig om met de gegevens die u ons toevertrouwd. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor het leveren van de dienst die u bij ons aanvraagt. MijnOnlineLoket deelt uw gegevens alleen met de instanties die nodig zijn om u te helpen, zoals de belastingdienst, uw gemeente of het CJIB. Wij bewaren uw gegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is. MijnOnlineLoket heeft maatregelen genomen om uw persoonsgegevens veilig te bewaren, zoals de AVG-wetgeving ons voorschrijft. U kunt meer over dit onderwerp lezen in ons Privacy statement.

Heeft u nog andere vragen? Neemt u dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag verder.

Heeft u een vraag over een aanvraag of dienst? Neem contact op met de klantenservice.

Neem contact op Van maandag tot vrijdag en van 09:00 - 17:00 uur bereikbaar