Voor elke situatie, een passende online oplossing.

Hulp nodig? We staan voor je klaar

Klantenservice Van maandag tot vrijdag en van 09- 17:00 uur bereikbaar
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Wat is een BKR-registratie en in hoeverre is het nadelig?

Wilt u als particulier of ondernemer geld lenen? Dan controleert de geldverstrekker altijd eerst of u geregistreerd staat bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Is dit het geval? Dan kan dit nadelige gevolgen voor u hebben. Toch zijn veel Nederlanders zich hier niet bewust van. Dit komt voornamelijk doordat zij niet weten wat een BKR-registratie is. Hieronder geven wij jou tekst en uitleg over een BKR-registratie. We behandelen wat dit precies is en kijken in hoeverre het nadelig is.

BRK-registratie bij afsluiten lening

Staat u geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie? Dan maakt u zich hier mogelijk druk om. Dit is nergens voor nodig. Er zijn namelijk zo’n 11 miljoen Nederlanders met een BKR-registratie. Iedereen die ooit in zijn leven geld heeft geleend, wordt geregistreerd bij het bureau. Bij een lening denkt u waarschijnlijk al snel aan een hypotheek of persoonlijk of zakelijk krediet. Indien u zo’n lening afsluit, levert dit u inderdaad een BKR-registratie op.

Het BKR registreert u niet alleen bij grote leningen. Ook wanneer u een klein geldbedrag leent, wordt u opgenomen in de registratie. Heeft u bijvoorbeeld een telefoonabonnement? Dan bent u ook opgenomen in het register van het Bureau Kredietregistratie. Dit wordt namelijk gezien als een lening. U betaalt de telefoonprovider waarbij u een abonnement heeft lopen namelijk voor gebruik van het toestel. Hiervoor maakt u iedere maand een bedrag over. U lost hierbij de uw schuld bij de provider in.

Wat wordt er allemaal geregistreerd?

We haalden hierboven al aan dat u een BKR-registratie krijgt bij een hypotheek, persoonlijke of zakelijke lening of telefoonabonnement. Daarnaast zijn er nog andere zaken die het Bureau Kredietregistratie registreert. De belangrijkste zetten we hieronder op een rijtje:

– Rood staan op uw betaalrekening;
– Gespreide betalingen in termijnen met uw creditcard;
– Doorlopend krediet;
– Uitgestelde betaling(en);
– Private leaseauto;
– Zakelijk krediet;
– Restschuld na verkoop van uw huis;
– Saneringskrediet;
– Betalingsachterstand.

Positieve en negatieve BKR-registratie

Sommige mensen maken zich direct zorgen wanneer zij geregistreerd staan bij het BKR. Dit hoeft niet altijd. We maken namelijk onderscheid tussen een positieve en negatieve BKR-registratie. Hieronder lichten we beide registraties kort toe.

– Positieve BKR-registratie
Ieder volwassene in Nederland heeft één of meerdere leningen lopen. Zo heeft u waarschijnlijk een telefoonabonnement en mogelijk zit er nog een hypotheek op uw koopwoning. Om deze leningen af te lossen, betaalt u maandelijks geld. Doet u dit keurig? Dan heeft u geen betaalachterstanden. Dit levert u een positieve BKR-registratie op.

– Negatieve BKR-registratie

Het Bureau Kredietregistratie kan een positieve BKR-registratie omzetten in een negatieve. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. Zo krijgt u bijvoorbeeld een negatieve BKR-registratie als er sprake is van betalingsachterstanden. U staat in dat geval geregistreerd als wanbetaler.

Wat zijn de nadelen van een BKR-registratie?

Heeft u een positieve BKR-registratie? Dan brengt dit over het algemeen geen nadelen met zich mee. Zo kunt u vaak zonder problemen geld lenen wanneer u positief geregistreerd staat. Dit is alleen niet mogelijk wanneer een kredietverstrekker aan uw positieve BKR-registratie ziet dat u al verschillende leningen en/of kredieten heeft lopen. In dat geval houden zij vaak een slag om de arm.

Wilt u geld lenen en heeft u een negatieve BKR-registratie? Dan is de kans klein dat u een lening krijgt. Voordat een kredietverstrekker u het geld leent, controleert deze namelijk hoe u geregistreerd staat bij het Bureau Kredietregistratie. Bij een negatieve registratie ziet een kredietverstrekker dat u betalingsachterstanden heeft (gehad). Het is voor hen dan een risico om u geld te lenen. Daarom is het vaak lastig om een lening te krijgen met een negatieve BKR-registratie.

Hoe lang staat u geregistreerd?

Wanneer u een lening of hypotheek heeft lopen, staat u geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie. Veel mensen denken dat zij na het aflossen uit het systeem verdwijnen. Dit is een misvatting. Nadat de kredietverstrekker de overeenkomst heeft beëindigd, blijven de gegevens van uw lening nog 5 jaar geregistreerd staan. Dit is ook het geval wanneer u achterstallige betalingen reeds heeft afbetaald. Heeft u een negatieve BKR-registratie (gehad)? Dan kunt u hier ook 5 jaar na dato nog problemen van ondervinden.

Laat een negatieve BKR-registratie verwijderen

Heeft u een paar jaar geleden een betalingsachterstand gehad, maar is deze inmiddels afgelost? Dan is er nog steeds sprake van een negatieve BKR-registratie. U staat hierdoor geregistreerd als wanbetaler. Dit kan het aanvragen van een nieuwe lening bemoeilijken. Gelukkig kunt u een negatieve BKR-registratie laten verwijderen. Probleem is alleen dat veel mensen niet weten hoe zij dit doen.

Wilt u een negatieve BKR-registratie laten verwijderen, maar weet u niet hoe? MijnOnlineLoket biedt u hierbij de helpende hand. U vult hiervoor simpelweg het aanvraagformulier op onze website in en wij gaan voor u aan de slag. In de meeste gevallen slagen wij erin om uw negatieve BKR-registratie te verwijderen. Hierdoor kunt u binnen de kortste keren weer krediet afsluiten.

Actualiteit en blog

Veelgestelde vragen

Wij zorgen dat u weer verder kunt

Ons team met juristen controleert uw aanvraag en neemt contact met u op als er onduidelijkheden zijn. Zo weet u zeker dat de informatie klopt en heeft u de grootste kans op een juiste aanvraag bij de betreffende instantie. Ook heeft u geen DigiD nodig voor uw aanvraag. Via MijnOnlineLoket kunt u daardoor makkelijk en snel uw aanvraag doen.

Bij MijnOnlineLoket heeft u geen DigiD nodig om uw aanvraag te doen. Wij kunnen uw aanvraag verwerken zonder dat u hoeft in te loggen met uw DigiD. Wij treden op als bemiddelaar en hebben daardoor direct contact met diverse instanties. U vult uw gegevens in en MijnOnlineLoket controleert en verwerkt uw aanvraag zonder dat uw DigiD nodig is.

Wanneer uw aanvraag bij ons binnenkomt, gaan wij vaak nog dezelfde dag voor u aan de slag. Als wij al werk hebben verricht met betrekking tot uw aanvraag, dan is het niet meer mogelijk uw geld (volledig) terug te vragen. Wilt u uw aanvraag annuleren of wijzigen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice.

Wij gaan heel zorgvuldig om met de gegevens die u ons toevertrouwd. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor het leveren van de dienst die u bij ons aanvraagt. MijnOnlineLoket deelt uw gegevens alleen met de instanties die nodig zijn om u te helpen, zoals de belastingdienst, uw gemeente of het CJIB. Wij bewaren uw gegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is. MijnOnlineLoket heeft maatregelen genomen om uw persoonsgegevens veilig te bewaren, zoals de AVG-wetgeving ons voorschrijft. U kunt meer over dit onderwerp lezen in ons Privacy statement.

Heeft u nog andere vragen? Neemt u dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag verder.

Heeft u een vraag over een aanvraag of dienst? Neem contact op met de klantenservice.

Neem contact op Van maandag tot vrijdag en van 09:00 - 17:00 uur bereikbaar